MAC Kuralları ve Çarpışma Denetimi

Merhabalar Arkadaşlar,

Bugün sizlere MAC Kuralları ve Çarpışma Denetiminden bahsedeceğim. Hazırsanız hemen yazımıza geçebiliriz.

Öncelikle MACkurallarına bakacağız.

  • Ethernet bir shared-media (paylaşımlı medya) program teknolojisidir.
  • Ethernet de kullanılan erişim metodu CSMA/CD, üç temel metodla gerçekleştirilir.
  • İletme ve alıcı veri paketlerini gönderir.
  • Veri paketlerinin decode uygulamasına ve OSI modelinin üst katmanlarına geçirmeden önce geçerli adresleri kontrol eder.
  • Network de veya veri paketlerinin içerisindeki hataları saptamak.

Aşağıdaki resimde anlatılan olayları daha iyi anlayacağız :

CSMA/CD erişim metodunda, listen-before-transmit – iletişimden önce dinle modundaki çalışmayla veri network cihazlarına iletilir. Kısaca şunu buradan anlamamız gerekir: cihaz veri iletmek istediği zaman ilk olarak iletim katmanının meşgul olup olmadığını kontrol etmesi gerekir. Eğer düğüm, ağın meşgul olduğunu anlarsa, tekrar denemeden önce random bir süre bekler. Başka bir koşulda ise düğüm, Ağ’ın meşgul olmadığını tanımlarsa iletime ve dinlemeye başlar. Düğüm, diğer istasyonların, aynı anda iletmiyor olduğundan emin olmak için titizlikle dinleme yapar. Veri iletimini tamamladıktan sonra cihaz, dinleme moduna döner.

Kontrol yapan Network cihazları, network ağında sinyalin büyüklüğü arttığı zaman Çarpışma tespiti yapılır. Çarpışma gerçekleştiğinde, bütün cihazlar çarpışmayı gördüğünü kısa bir sürede anlamak amacıyla iletişimine kesintisiz bir şekilde devam ederler. Bütün cihazlar birer kez, çarpışmayı saptadığında iletim durdurulur. Bu algoritma meşhur Backoff Algoritmasıdır. Düğümler, random bir zaman dilimi için iletişimlerini durdururlar. Gecikme periyodu, sona erdiğinde ise ağdaki bütün cihazlar, ağ ortamında erişim hakkını elde edebilmek için çalışırlar.

Bu anlattıklarım biraz havada mı kaldı ne ? Gelin hep birlikte aşağıdaki şemayı inceleyelim:

Çarpışma akış şeması

  • Host iletişime geçmek ister
  • Taşıyıcı var mı?
  •  Frame’i düzenle
  •  İletişimi başlat
  •  Çarpışma var mı?
  •  İletişimi yakala
  •  İletişim sonlandı mı?
  •  İletişim tamamlandı
  •  Broadcast jam sinyalini oluştur
  •  Çarpışma Sayısı = Çarpışma Sayısı + 1
  •  Çarpışma Sayısı > Sınır Değeri
  •  Fazla çarpışma var iletişimden vazgeç
  •  Backoff Algoritmasını hesapla
  • Random bir t mikro saniye kadar bekle

Çarpışmanın ne olduğunuda anladıktan sonra artık çarpışma türlerine geçiş yapabiliriz.

Çarpışma türleri

Çarpışma ağ üzerinde bulunduğu lokasyona ve zamana göre değişiklik gösterir.

Üç çeşit çarpışma türü vardır. Bunlar aşağıdaki gibidir :

Yerel(local), uzak(remote) ve gecikmiş(late) çarpışmalardır.

  • Yerel (Local) Çarpışma: İletişim sırasında alıcı ve verici uçlarda aynı anda sinyal bulunursa gerçekleşen çarpışma türüdür. Receive RX ve Transmit TX uçları bu  çarpışmaya örnek olarak verilebilir.
  • Uzak (Remote) Çarpışma: Frame’in ilk 64 okted’i içerisinde meydana gelen çarpışmalara remote çarpışma denir. Kontrol verisinden önce meydana gelen çarpışmalardır.
  • Gecikmiş (Late)çarpışma: İlk 64 oktet den sonra meydana gelen bir çarpışma türüdür. Bu kontrol dizisi “Frame Check Sequence” sırasında meydana gelmektedir. Network arayüz kartı bu çarpışma için otomatik tekrar iletim yapmamaktadır.

Evet Arkadaşlar, bir yazımızın sonuna daha geldik. Gelecek yazıda görüşmek üzere kendinize iyi davranın 🙂

Not : Bu blog yazısı Hakan Gençoğlu‘nun ders notlarından yararlanılarak yazılmıştır.

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir